سختی سنجی به روش راکول

جهت مشاوره تخصصی رایگان با ما درتماس بگیرید...

سختی سنجی راکول

سختی سنجی راکول یکی از چهار روش متداول براي انجام آزمایش سختی فرورفتگی یا سختی نفوذي است . در این روش سختی سنجی ابزاري وجود دارد که با استفاده از آن می توان سختی را مستقیماً خواند . اساس کار این روش اندازه گیري اختلاف عمق نفوذ در ماده است . متداول ترین آزمون سختی در ایالات متحده آزمایش راکول بوده است .

دلیل این امر سرعت ، عدم امکان بروز خطا از طرف شخص ، قابلیت تشخیص تغییرات کوچك سختی در فولاد سخت شده و کوچك بودن اندازه فرورفتگی است به طوري که قطعات عملیات حرارتی شده نهایی می توانند بدون صدمه دیدن آزمایش شوند . همان طور که گفته شد ، در این آزمایش از عمق فرورفتگی تحت بار ثابت به عنوان مقیاسی براي سختی استفاده می شود .

ابتدا یك نیروي اولیه اعمال می شود. این بار نیاز به آماده کردن سطح را به حداقل رسانده و تمایل به ایجاد فرورفتگی یا برآمدگی توسط سنبه را کم می کند . سپس بار اصلی وارد شده و عمق فرورفتگی به طور خودکار ثبت می شود . بعد از آن بار اصلی از روي قطعه برداشته شده تا نیروي اولیه کاهش داده شود.

عموما دو نوع سختی سنجی راکول وجود دارد که با تحصیل در متالوژی آن هارا یاد میگیرید. نوع معمولی که براي مقاطع نسبتا ضخیم و نوع سطحی که براي مقاطع نازک به کار می رود . بار اولیه در سختی سنج راکول معمولیسختی سنجی راکول 10Kg و در سختی سنج سطحی 3Kg می باشد .در روش راکول انواع فرو رونده و نیروهاي مختلف را می توان به کار برد و هر ترکیب از این دو معرف مقیاس راکول مخصوصی است.

مقیاس هاي مختلف راکول و نمونه هاي مورد آزمون در جدول 2 آورده شده است . در اکثر موارد براي اندازه گیري سختی فلزات از سه روش زیر بیشتر استفاده می شود:

  1. سختی سنجی راکول A : که نیروي 06 کیلوگرم را اعمال می کند.
  2. سختی سنجی B : که نیروي 166 کیلوگرم را اعمال می کند.
  3. سختی سنجی راکول C : که نیروي 156 کیلوگرم را اعمال می کند.

بیشتر بخوانید : برای کسب اطلاعات بیشتر از تاریخچه متالورژی به مقاله ی متالورژی چیست مراجعه کنید.

راکول چگونه کار می کند؟

اساس کار اغلب این دستگاه ها به نقطه اثر ایجاد شده به روي سطح فلز است . در راکول ساچمه اي به کمك یك ساچمه به سطح فلز نیرو اعمال می شود که این ساچمه داراي اندازه هاي مختلفی است ولی در راکول سوزنی به کمك یك سوزن نیرو به سطح فلز اعمال می شود و نقطه اثر آن بصورت یك مخروط 126 درجه خواهد بود . راکول هاي از نوع A و C هر دو نقطه اثر آن ها بصورت یك مخروط 126 درجه است .

آزمایش سختی راکول شبیه آزمایش برینل است که در آن عدد سختی ، نسبتی از بزرگی حفره اي است که توسط یك ایندنتور (عمق نفوذ) و با وارد آوردن یك بار ثابت معین بر روي قطعه نمونه به وجود می آید . آزمایش راکول با آزمایش برینل از نظر اصول متفاوت است ، زیرا در آزمایش راکول سه نوع بار و فرو رونده مختلف را می توان انتخاب نمود .

اختلاف آزمایش راکول با آزمایش برینل در کوچکتر بودن بار وارده و شکل فرو رونده ایجاد کننده حفره است و در نتیجه حفره ایجاد شده کوچکتر و کم عمق تر خواهد بود. بنابراین طیف کاربرد آن وسیع تر از آزمایش برینل و انجام آن سریع تر می باشد چون می توان مستقیماَ قرائت عدد سختی را انجام داد .

(تصویر 4 ) انواع ایندنتورها با نوک ساچمه ای و یا هرم یا مخروط الماسی که در آزمون های سختی سنجی به کار می روند.

مقاله های پیشنهادی :

ریخته گری قطعات