جهت مشاوره تخصصی رایگان با ما درتماس بگیرید...

تحصیل در متالورژی

تحصیل در متالورژی چگونه است ؟ رشته متالورژی چیست ؟ برای تحصیل در متالورژی در کشور ما به دو روش می شود وارد این رشته شد :

۱) شاخه فنی و حرفه ای : برای تحصیل در متالورژی از زمان دبیرستان وارد رشته فنی متالورژی در هنرستان میشویم و دیپلم متالورژی می گیریم . ادامه تحصیلات شما هم ابتدا فوق دیپلم بعد لیساس و فوق لیسانس و … است . شاخه فنی بیشتر برای تربیت تکنسین فنی برنامه ریزی شده است ، فارغ التحصیلان متالورژی از هنرستان توانایی بالایی در فن ریخته گری کسب میکنند و بلافاصله میتوانند در کارگاه ها و کارخانجات شروع به کار کنند یا اینکه حتی کارگاه ریخته گری قطعات احداث کنند.

در طول دوران هنرستان ، علاوه بر دروس عمومی مثل عربی و ادبیات و زبان ، دروس تخصصی مثل تولید قطعات فلزی به روش ریخته گری ، مدل سازی و ماهیچه ها ، دانش فنی پایه ، نقشه کشی فنی رایانه ای ، عملیات ذوب و ریخته گری ، تکمیل کاری قطعات فلزی ، قالب گیری و آلیاژسازی ، عملیات تغییر خواص متالوژیکی فلزات ، دانش فنی تخصصی رو آموزش می بینند.

چگونگی تحصیل در متالورژی۲) شاخه ریاضی فیزیک

علم متالورژی چیست ؟ برای تحصیل در متالورژی از شاخه ریاضی و فیزیک ، رشته مهندسی مواد و متالورژی به صورت کارشناسی پیوسته ارائه می شود . کارشناسی پیوسته مهندسی مواد و متالورژی نسبت به رشته متالورژی هنرستان ، از جنبه ریاضیات و محاسبات مهندسی تواناتر می شوند همچینن دید عمومی تری به رشته متالورژی پیدا می کنند و فقط محدود به ریخته گری قطعات نمی شوند .

اما در عوض از جنبه توانایی فنی نسبت به هنرستانی ها ضعیف تر هستند . متالورژی فیزیکی ، متالورژی مکانیکی ، کریستالوگرافی ، عملیات حرارتی ، روش های شکل دادن از دروسی هستند که در کارشناسی پیوسته رشته متالورژی ارائه می شوند .

پیشنهاد ویژه : برای پاسخ پرسش متالورژی چیست ؟ کلیک کنید.

تحصیل در متالوژی مناسب چه افرادی است ؟

این رشته شرایط منحصر به فردی دارد که در هیچکدام از رشته های مهندسی دیده نمی شود . از آنجایی که این رشته هم علمی و هم مهندسی (برخلاف سایر رشته ها که فقط علمی یا مهندسی هستند ) در این رشته دو دسته افراد می توانند موفق باشند :

1.افراد عملگرا و دوستدار فضای کاری عملی و فنی :

بخش اجرایی این رشته فضای کاری خشن و محیط اغلب آلوده و پرخطری دارد ، یا نزدیک کوره ذوب هستید ، یا در خط تولید نورد و قطعات ، یا در سایت ها زیر آفتاب بازرسی انجام می دهید یا در سکوهای نفتی هستید و …. اصطلاحاً باید علاقه به کار فنی داشته باشید و خیلی با فضای سخت آن مشکل نداشته باشید.

32.افراد دوستدار دانش و پژوهش :

بخش علمی این رشته هم جای کار زیادی دارد و زمینه های زیادی هستند که نیاز به پژوهش دارند ، علم مواد خیلی جذاب است و دوستداران زیادی دارد . اما باید دقت کنید افرادی که در این زمینه در کشور مشغول به کار می شوند بسیار بسیار کم هستند . برای اینکه چنین موقعیتی داشته باشید یا باید عضو هیئت علمی دانشگاه بشوید ، یا دریک آزمایشگاه یا شرکت دانش بنیانی استخدام بشوید .

بازار کار متالورژی

متالورژی بازار کار وسیعی دارد، کارگاه های انواع ریخته گری قطعات مانند ریخته گری قطعات چدنی ، مدلسازی ، جوشکاری ، بازرسی جوش ، ماهیچه گیری ، فولادسازی ، شمش ریزی ، قطعه ریزی از کارخونه هایی هستند که تکنسین ها و مهندسین متالورژی می توانند در آنها شاغل باشند . عناوین شغلی که معمولاً در آگهی های استخدام مهندسی مواد و متالورژی مشاهده میشوند :

کارشناس کنترل کیفیت کارشناس فروش اپراتور یا سرپرست آزمایشگاه
اپراتور خط تولید مهندسی جوش و بازرسی کارشناس تحقیق و توسعه

بیشتر بخوانید : برای کسب اطلاعات بیشتر از آسیاب گلوله ای کلیک کنید

رشته متالورژی بخوانم؟

تحصیل در متالورژی-متالوژی مصمم

اینکه تصمیم بگیرید تحصیل در متالورژی داشته باشید یا نه، به سه عامل بستگی دارد:

1.اوضاع این رشته در کشور : کشور ما از لحاظ منابع معدنی غنی است ، سنگ آهن ، مس و آلومینیم را به فراوانی داریم . به همین دلیل است که متالورژی جای خیلی ویژه ای در کشور دارد . بازار کار آن به نسبت بقیه رشته های مهندسی خوب است .
2.استعداد : باید ببینید استعداد کارهای فنی را دارید یا خیر ، بیشتر با رشته آشنا شوید ببینید استعداد رشد در این زمینه را دارید یا خیر . این خیلی خیلی مهم است .
3.علاقه : اگر این نوشته را خواندید و به این رشته علاقه مند شدید ، شک نکنید که در اشتباهید !! خیلی کار دارد تا متوجه بشوید به یک حوزه علاقه دارید واقعاً ! اینکه الان علاقه مند شدید فقط یک شروع  است باید در شرایط کار آن قرار بگیرید ببینید آیا آن موقع هم می توانید بگویید آیا به این حوزه علاقه دارم یا خیر!

مهاجرت در رشته متالورژی

برای مهاجرت به خارج از کشور می توانید از طریق رشته متالورژی نیز اقدام کنید .برای مهاجرت باید ابتدا اخذ اقامت تحصیل و پذیرش در رشته متالورژی در دانشگاه  را بگیرید و سپس برای اخذ تابعیت یا شهروندی آن کشور اقدام کنید. البته در نظر داشته باشید روش های دیگری  وجود دارد که از طریق این رشته می توانید برای مهاجرت و اخذ شهروندی اقدام کنید.گرفتن ویزای کار رشته متالورژی ، اخذ اقامت سرمایه گذاری با این رشته از دیگر روش هایی است که می توانید با آن ها اقدام به مهاجرت کنید.

توجه داشته باشید که بورسیه تحصیلی یا کاری در این رشته فقط با داشتن رزومه قوی تحصیلی یا کاری امکان پذیر خواهد بود.شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از بورسیه در رشته ی متالورژی در خاج از کشور به موسسه های مهاجرتی معتبر یا سفارت خانه مراجعه کنید.اگر بتوانید بورسیه تحصیلی بگیرید می توانید از تحصیل  رایگان در این رشته بهره مند شوید.زبان تحصیل در متالوژی در بیشترین کشور ها زبان انگلیسی است اما ممکن است بعضی از کشور ها به زبان محلیت خود تدریس داشته باشند.

بیشتر بخوانید : برای کسب اطلاعات بیشتر از قطعات ضد سایش کلیک کنید.