زره و دیافراگم

زره و دیافراگم آسیا:

زره و دیافراگم آسیا (آسیاب) بدنه از قطعات بسيار حساس داخل آسيا هستند كه بايستي مدت زمان طولاني تحت ضربات پيوسته گلوله ها به كار خود ادامه دهند. در فرايندهاي توليد سيمان به طور معمول طول عمر اين قطعات ممكن است به بيش از 100 هزار ساعت نيز برسد ( در صنايع معدني نيز با توجه به نرمي يا زبري مواد ساينده طول عمر اين قطعات از چند هزار تا چند ده هزار ساعت متغيير است ) ودر اين مدت زمان طولاني حفظ مشخصات فني براي آن بسيار ضروري است . دو مشخصه بسيار مهم اين قطعات در حين كار عبارت است از :

  1. مقاومت به سايش بالا : با توجه به آنكه حجم زيادي از گلوله هاي و مواد ساينده سخت در داخل آسيا با زره ها در تماس هستند , اين قطعات بايد مقاومت سايشي بالايي داشته باشند لذا در فرايند ساخت آنها از آلياژهاي مقاوم به سایش به همراه عمليات حرارتي مناسب استفاده مي شود تا حد مطلوبي از سختي ومقاومت سايشي حاصل گردد.
  2. مقاومت به ضربه بالا : اين پارامتر از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و در صورتي كه زره ها نتوانند در مقابل شكست مقاومت كنند خسارات زيادي به فرايند توليد آسيا وارد شده وحتي به توقف آسيا نيز منجر مي شود. پديده شكست در ساعات اوليه كار آسيا رخ داده وبه اين لحاظ اهميت آن از سايش زود هنگام كه در زمانهاي طولاني رخ مي دهد بيشتر است.

براي دست يابي به اين مشخصات لازم است در مراحل مختلف توليد كنترل هاي دقيقي انجام گردد ، تا بتوان ازعملكرد صحيح اين قطعات اطمينان حاصل كرد.

جنس این قطعات :

قطعات فوق به طور سنتی از فولادهای منگنزی ( هادفیلد ) تولید می شوند، اما این آلیاژها با مشکلات متعددی در این زمینه روبرو هستند از جمله مصرف بالا این قطعات ، عدم پایداری ابعادی و… می باشد. این شرکت تجربه تولید این قطعات را از جنس فولاد های کروم بالا دارد . این فولادها از خانواده فولادهای ابزار سردکار بوده و مقاومت سایشی بالا به همراه پایداری ایعادی مناسب دارند. در زیر دو نمونه از این استانداردها بر اساس استانداردهای کشور المان مشاهده می گردد.

MAX % S MAX % P % Cu % Ni % Cr % Mn % Si % C استاندارد معادل
0.05 0.05 ——– 0.2 – 0.5 12.5 – 13.5 0.2 – 0.4 0.3 – 0.5 0.3 – 0.5 1.2083
0.05 0.05 ——– 0.2 – 0.5 11 – 12 0.2 – 0.5 0.3 – 0.5 1.1 – 1.5 1.2379

این قطعات در داخل آسیا  و به عنوان جداره محافظ در برابر ضربه و سایش کار کرده و جزء قطعات مصرفی در کارخانجات سیمان ، معادن سنگ آهن ، سرب و روی ، آلومینا و … می باشند. این خانواده از فولادها علاوه بر ریخته گری و کنترل دقیق آنالیز شیمیایی نیاز به عملیات حراتی کنترل شده نیز دارند. خوشبختانه این شرکت تجربه زیادی در این ارتباط داشته و در خصوص عملیات حراتی مناسب دانش فنی لازم را کسب کرده است. این قطعات از تنوع شکلی بسیار بالا برخوردار است و در تصاویر صفحه بعد نمونه هایی از این اشکال متنوع  دیده می شوند.

بازارهای داخلی این قطعات :

همانگونه که اشاره شده ، وجود بیش از 90 کارخانه سیمان به همراه مجتمع های بزرگ سنگ آهن، فولاد سازی، تولید پودرهای معدنی و… پتانسیل بزرگی برای مصرف این قطعات در بازار داخل را فراهم نموده است. متاسفانه در سالهای گذشته، شاهد واردات این قطعات ضد سایش مانند گلوله آسیا، سیلپبس آسیا، لاینر آسیا از خارج کشور نیز بوده ایم که در شرایط فعلی و با توجه به پتانسیل های موجود نبایستی این قطعات از خارج از کشور تامین شوند.