جهت مشاوره تخصصی رایگان با ما درتماس بگیرید...

ریخته گری قطعات به روش ماسه ای

ریخته گری قطعات

ریخته گری قطعات یکی از کهن ترین فرآیند های ساخت است که از ذوب مواد و ریختن آن ها در قالب انجام می شود . این فرآیند یکی از رایج ترین روش های ساخت قطعات فلزی در صنایع مختلف می باشد . ریخته گری امکان تولید انبوه قطعات کوچک تا بزرگ و قطعات ضد سایش با وزن از چند گرم تا چند تن ، شکل ساده تا پیچیده و ساختار یکپارچه را فراهم می کند .

ریخته گری تقریبا در تمام صنایع استفاده می شود . حدود 90 درصد محصولات تولید شده توسط صنایع مختلف و ماشین آلات صنعتی مربوط به فرآیند ریخته گری می باشد . ریخته گری قطعات کوچک یا بزرگ را می توان فرآیند تبدیل فلز به قطعه ای به شکل دلخواه تعریف کرد . این کار با ذوب فلز و ریختن در قالبی با شکل مورد نظر به دست می آید . ریخته گری را برای تمام فلزات انجام می دهند .

اما در صنعت امروز یکی از اصلی ترین روش های تولید قطعات فلزی ، ریخته گری قطعات فولادی است . گرچه این روش بسیار قدیمی می باشد ولی کماکان یکی از بهترین روش ها برای تولید قطعات فلزی به شمار می رود . به طوری که هم اکنون بیش از 50 درصد قطعات ماشین آلات صنعتی هنوز با این روش تولید می شود . از مزایای این روش می توان به تولید قطعاتی با شکل های پیچیده اشاره کرد . روش های متعددی برای قطعات ریخته گری وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

پیشنهاد~~ گلوله آسیاب یکی از قطعات ضد سایش است که عامل خردایش مواد در آسیاب ها نحسوب می شود.برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه ی گلوله آسیا مصمم مراجعه کنید.

ریخته گری چیست ؟

ریخته گری علم و هنر شکل دادن به فلزات و آلیاژهای مختلف است. این فرآیند با ذوب مواد و قرار دادن مواد مذاب در انواع قالب و سپس سرد کردن و انجماد مواد انجام می شود. ریخته‌گری روشی برای ساخت قطعات فلزی است که در آن فلزات و آلیاژ ها به صورت مذاب در محفظه‌ ای به نام قالب قرار می‌گیرند که پس از انجماد به شکل قالب و قطعه جامد در می‌آید .
هر قطعه ریخته گری شده با ابعاد و ویژگی منحصر به فردی خارج می شود . عملیات ریخته گری به دو دسته ریخته گری موقت و ریخته گری دائم تقسیم می شود .ریخته گری موقت شامل ریخته گری شن و ماسه مانند ماسه مرطوب ، ماسه CO2 و ماسه بلاست (چسب سرد) ، ریخته گری پوسته ، ریخته گری گچ ، ریخته گری ریز و ریخته گری شن و ماسه است . به این ترتیب سندبلاست پرکاربردترین صنعت در کشور ما می باشد.

تاریخچه ریخته گری قطعات صنعتی

شروع فرآیند ریخته گری قطعات ، به بیش از 6500 سال پیش بر می گردد. اولین آثار از وجود ریخته گری قطعات فولادی ، مربوط به دوران تمدن بین‌النهرین می‌شود . در آن دوران ، ریخته گری طلا با هدف ساخت قطعات تزئینی و بازیافت فلزات گران بها مورد استفاده قرار می‌گرفت . پایین بودن دمای ذوب طلا ، این فلز گران بها را به گزینه‌ ای مناسب برای ریخته‌ گری تبدیل می‌کرد.

درگذر زمان ، فلزات دیگر نیز به این فرایند پیوستند اعم از برنز و آلیاژ قلع که به هدف تولید ابزارآلات ، گلوله آسیاب ، سیلپبس و تسلیحات به کار گرفته می‌شدند . جالب است بدانید که قدیمی‌ترین قطعه ریخته‌ گری شده باقی مانده از تمدن بین‌ النهرین ، یک مجسمه مسی با قدمت بیش از 5200 سال است.

مصریان نیز ، دمنده مخصوصی اختراع کردند که از آن برای امکان انتقال حرارت به فلزات و رساندن دمای آن‌ ها به مقادیر بالاتر از روش‌ های مرسوم استفاده می شد . این ابزار های ریخته‌ گری، توانایی پمپاٰژ هوای گرم به درون کوره را داشتند .در عصر برنز، ریخته گری قطعات فلزی با پیشرفت قابل توجهی همراه شد . در این دوران ، ساخت قطعات فلزی با ریختن مواد مذاب به درون قالب‌ های سنگی انجام می شد .

به همین دلیل یکی از سطوح قطعه ی ساخته شده ، همیشه به شکل صاف ساخته می‌شد . روشی برای ساخت حفره‌ های پیچیده در قالب ریخته گری با استفاده از مواد مومی در حدود 4000 سال پیش ، توسعه یافت.بازه زمانی بین انقلاب صنعتی و شروع قرن 20 میلادی (قرن 14 شمسی) را می‌توان به عنوان مهم‌ترین و کارآمدترین دوره پیشرفت صنعت ریخته گری قطعات یاد کرد.

مزایای روش ریخته گری قطعات

با استفاده از فرآیند تولید قطعات صنعتی به کمک ریخته‌ گری ، می‌توان قطعاتی با اشکال هندسی بسیار پیچیده و اغلب اشکالی ایجاد کرد که دیگر قابل ساخت نیستند . به این ترتیب ابعاد قطعه نهایی می تواند خطای کمی داشته باشد و بسیار نزدیک به قطعه مورد نظر باشد. ضایعات کمتری نسبت به روش های دیگر مانند ماشین آلات ایجاد می کند. در نتیجه مصرف مواد اولیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

با استفاده از حالت ترکیبی ، می‌توانیم قطعاتی را ایجاد کنیم که داخل آن تو خالی هستند . اگر چه از بسیاری جهات دیگر امکان ساخت چنین قطعاتی وجود نخواهد داشت . روش ریخته گری سریع تر از روش های دیگر است ، به خصوص در هنگام ساخت قطعات کوچک ، قالب نهایی به سرعت تولید می شود اما وقتی در حال ساخت قطعات بزرگ هستید ، کمی متفاوت است .

زیرا خنک کردن اجسام بزرگ و انجماد تمام قطعات مدتی طول می کشد ، فرآیند ریخته گری می تواند طولانی باشد یا چندین روز طول بکشد . از مهم ترین مزایای ریخته گری قطعات نسبت به سایر روش های ساخت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امکان ساخت قطعات پیچیده با هزینه نسبتا کم در تعداد و ابعاد مختلف
  2. مزایای ریخته گری قطعاتامکان تهیه ی قطعات از آلیاژ هایی که به دلیل خواص متالوژیکی خود، قادر به شکل پذیری از روش های دیگر نیستند.
  3. امکان ایجاد خواص مکانیکی لازم از طریق انتخاب و کنترل ترکیب شیمیایی مذاب و چگونگی سرد کردن آن.
  4. هیچ محدودیتی برای مواد قابل استفاده وجود ندارد
  5. امکان ساخت قطعات کامپوزیتی (متشکل از مواد متعدد).
  6. سادگی روش و مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر روش های ساخت و ساز
  7. امکان تهیه قطعات بزرگ و کوچک با جزئیات ریز و دقیق
  8. امکان تولید و ساخت قطعات داخلی و خارجی (کپی مشابه اصل)

محدودیت های قطعات ریخته گری

برخی از محدودیت های دفع عبارتند از:

  1. پرداخت ها نسبتا ضعیف هستند و در بیشتر موارد نیاز به پرداخت دوم دارند.
  2. احتمال نقص جزئی وجود دارد.
  3. مانیتورینگ به دلیل مراحل زیاد کمی مشکل است
  4. مقاومت در برابر خستگی کمتر از آهنگری

قیمت قطعات ریخته گری 

قطعات ریخته گری با توجه با نیاز مشتریان هر صنعت در هر منطقه ای تولید می شود. با توجه به کاربرد این قطعات در هر صنعتی ، قیمت قطعات ریخته گری با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال در صنایع پتروشیمی، صنایع شیمیایی، صنایع دریایی، کارخانجات اسید سازی، قطعات خودرو و انواع بدنه پمپ های آب کشاورزی از این نوع قطعات استفاده می شود که در هر صنعت با توجه به کاربرد ، ابعاد و جنس قطعات ، قیمت ریخته گری قطعات کوچک یا بزرگ متغییر است.

در شرکت صنایع متالورژی مصصم انواع ریخته گری قطعات ضد سایش ، چدنی و فولادی انجام می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره ی تخصصی خرید قطعات ریخته گری می توانید با کارشناسان مجموعه با شماره ی 09136575020 تماس بگیرید.

قیمت قطعات ریخته گری

کاربرد قطعات ریخته گری 

قطعات ریخته گری در صنایع گوناگونی کاربرد دارد .این روش می توان ادعا کرد که در هر جایی کاربرد دارد ، به عنوان مثال بخش حمل و نقل و تجهیزات سنگین (برای کشاورزی، ساخت و ساز و معدن) جزء مشتریان دائم ریخته گری هستند و بیش از نیمی از تولیدات این صنعت را به خود اختصاص می دهند. در ادامه به بررسی دقیق تر از ریخته گری قطعات کوچک و بزرگ در صنایع مختلفی مانند تجهیزات سنگین ، ماشین آلات کارخانه می پردازیم .

صنعت حمل و نقل : از ریخته گری قطعات در ساخت انواع خودرو ، هوافضا و راه آهن استفاده می شود.
تجهیزات سنگین : ساخت و ساز ، کشاورزی و معدن
ابزار و ماشین آلات : ماشینکاری ، ریخته گری ، قالب سازی پلاستیک ، جعل ، اکستروژن و تشکیل
ماشین آلات کارخانه : ریخته گری قطعات در انواع ماشین آلات کارخانجات نفتی ، کاغذ ، شکر ، نساجی ، فولاد و نیروگاههای حرارتی استفاده منی شود.
صنعت دفاع کشور : از ریخته گری قطعات فولادی برای وسایل نقلیه ، توپخانه ، مهمات ، تجهیزات ذخیره سازی و پشتیبانی نیز کاربرد دارد.
دستگاه های برقی : موتور ، ژنراتور ، پمپ و کمپرسور
ریخته گری های شهری :  لوله ها ، اتصالات ، دریچه ها و اتصالات
لوازم خانگی : وسایل ، تجهیزات آشپزخانه و باغبانی ، مبلمان و لوازم جانبی
اشیاء هنری : در اشیاء هنری مانند مجسمه ها ، بت ها ، مبلمان ، غرفه های لامپ و وسایل تزئینی نیز کاربرد دارد.

توجه داشته باشید تقریباً هر فلز یا آلیاژ قابل ذوب است . متداول ترین فلزات آهنی شامل آهن ، چدن و فولاد است . آلیاژ های آهن و فولاد برای مصارف با کارایی بالا استفاده می شوند . بسته به نوع کاربرد شما ، انواع مختلفی از فرآیند های ریخته گری قطعات وجود دارد که می توان به آن دست یافت . بسته به پارامتر های خاص شما ، یک نوع از روش ریخته گری ممکن است نسبت به نوع دیگر مطلوب تر باشد.

کدام قطعات صنعتی را می توان ریخته گری کرد؟

همانطور که گفته شد، یکی از کاربرد ریخته گری قطعات ساخت قطعات بزرگ و کوچک صنعتی می باشد . قطعات زیر را می توان با ریخته گری کرد.

ریخته گری قطعات آلومینیوم قطعات ریخته گری سنگ شکن با آلیاژ ریخته گری و ساخت قطعات توربین
ریخته گری قطعات فلزی ساخت انواع رینگ و بوش ریخته گری استیل های نسوز
ریخته گری قطعات چدن ریخته گری چدن های نایریزیست ریخته گری دیفیوزر
ریخته گری قطعات دستگاه پرس ریخته گری آلیاژهای خاص و پرنیکل ساخت لنگر صیادی و لنگرهای خرگوشی

جنس و مشخصات فنی قطعات ریخته گری

انواع ریخته گری قطعات

  1. ریخته گری قطعات ماسه ای
  2. ریخته گری قطعات تحت فشار (دایکست)
  3. ریخته گری قطعات دقیق
  4. ریخته گری قطعات چدنی
  5. ریخته گری قطعات آلومینیوم
  6. ریخته گری تزریقی
  7. ریخته گری ریژه (قالب فلزی)
  8. ریخته گری در قالب فلزی با فشار کم
  9. ریخته گری در فالب فلزی با فشار بالا
  10. دیزاماتیک
  11. ریخته گری در قالب کوبشی
  12. ریخته گری ثقلی
  13. ریخته گری گریز از مرکز
  14. ریخته گری نیمه جامد

ایرادات ریخته گری

به مشکلاتی که در فرآیند ریخته گری قطعات در سازه قطعه ایجاد می شود، عیوب ریخته گری می گویند . هر روش ریخته گری مستعد نقص های خاص خود است . برخی از این عیوب بر کیفیت و عملکرد قطعات ریخته گری تأثیر می گذارد . به این ترتیب ، این عیوب معمولاً در طول فرآیند کنترل کیفیت شناسایی می شوند.از رایج ترین عیوب احتمالی قطعات ساخته شده به روش ریخته گری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

ناهماهنگی : عدم قرارگیری مناسب نیمه ها و ماهیچه های قالب
تورم : افزایش ابعاد حفره قالب به دلیل فشار زیاد مواد پرس
جوش : احتباس گاز در سطح قطعه در اثر فرآیند انجماد
سندبلاست : وجود ترک در سطح بالایی ماسه و افزودن ذرات ماسه به فلز مذاب
نفوذ فلز :  سطوح ناصاف و ناهموار قطعه به دلیل دانه بندی زیاد ماسه و نفوذ مواد مذاب به داخل قالب
حفره های کوچک : حفره های بسیار کوچک (حدود 2 میلی متر) در سطح قطعه به دلیل آزاد شدن گاز هیدروژن از مواد مذاب
سوراخ های انقباض : ایجاد سوراخ های داخلی به دلیل کاهش حجم قطعه در هنگام انجماد
اتصال سرد : اثر خط برخورد مواد مذاب را در قالب با دو کانال ورودی به جا می گذارد
نیامد : انجماد مواد مذاب قبل از پر کردن کامل کل حفره
ترک داغ : شکست کششی ناشی از تنش های پسماند در مواد مذاب
سختی درشت : انجماد سریعتر برخی مکانها نسبت به مواد اطراف
ماهیچه شنی : حفره های داخلی یا خارجی ناشی از ورود ذرات ماسه سست به داخل حفره قالب یا ریختن سریع مواد مذاب به داخل قالب
تغییر شکل : تغییر شکل یک قطعه در هنگام انجماد یا پس از انجماد به دلیل نرخ غیر یکنواخت کاهش دمای مواد
سوراخ های شبانه : ایجاد چندین سوراخ کوچک نزدیک به هم در سطح بیرونی قطعه
لکه ها : زبری سطح قطعه به دلیل وجود ذرات اضافی در سطح داخلی قالب
چروکیده : ایجاد یک لایه نازک
آخال های سرباره : وجود ذرات سرباره در مواد مذاب

نحوه انجام ریخته گری قطعات

روش‌های مختلفی برای ریخته گری قطعات فولادی وجود دارد ، اما این فرآیند معمولاً طی چندین مرحله کلی از جمله الگو سازی ، ماهیچه‌ سازی ، قالب‌ سازی ، ذوب فلز ، ریختن مواد مذاب در قالب ، انجماد، باز کردن قالب و پرداخت قطعه صورت می‌گیرد . فعالیت ها در هر یک از این مراحل عبارتند از :

1-مدل سازی : طراحی قالب های صنعتی مورد استفاده در فرآیند ریخته گری با استفاده از نرم افزارهای تخصصی و ساخت مدل فیزیکی قطعه نهایی. رشد عضلانی – طراحی و توسعه عضلات مورد نیاز برای ایجاد سطوح داخلی قسمت
2-قالب سازی : ساخت قالب ریخته گری بر اساس مستندات طراحی و با استفاده از موادی مانند ماسه، موم، فولاد و غیره.
3-ذوب و ریختن : اعمال دمای بالا به فلزات برای تبدیل شدن به مایع و ریختن مواد مذاب در قالب با استفاده از بوته یا سایر تجهیزات موجود.
4-انجماد : کاهش دمای قالب و مواد مذاب داخل آن پس از اتمام فرآیند ریختن.
5-باز شدن قالب :  جداسازی قسمت های مختلف قالب و برداشتن قسمت ریختگری قالب
6-تکمیل : برش، سنگ زنی، سندبلاست و غیره. به منظور جداسازی قسمت های باقی مانده از قطعه، بافت مناسب ایجاد کرده یا سطح آن را برای پوشش آماده کنید.

مطالعه بیشتر : برای مطالعه بیشتر درمورد سیلپبس آسیا ( سیلپبس آسیاب ) کلیک کنید.

کاربرد ریخته گری قطعات

مواد مورد استفاده در ریخته گری

چدن خاکستری رایج ترین ماده ای است که در فرآیند ریخته گری استفاده می شود. سایر فلزات رایج در این فرآیند عبارتند از چدن، آلومینیوم، فولاد، مس و روی. البته می توان از مواد غیر فلزی مانند بتن، شیشه، پلاستیک و رزین برای ساخت قطعات ریخته گری استفاده کرد. انتخاب مواد مناسب برای ساخت قطعات به پارامترهایی مانند حجم تولید، بازده اقتصادی، دمای ذوب، سرعت خنک‌کننده، مقاومت در برابر سایش، وزن و ظرفیت جذب ارتعاش بستگی دارد. نوع ماده مورد استفاده یکی از معیارهای تقسیم بندی انواع روش های ریخته گری قطعات کوچک و بزرگ و کاربرد آنها می باشد.

شرکت متالوژی مصمم آمادگی تولید انواع گلوله های آسیا را با بهترین کیفیت دارد. برای سفارش محصول مورد نظر با ما تماس بگیرید یا با پر کردن فرم تماس، منتظر تماس کارشناسان ما باشید.