جهت مشاوره تخصصی رایگان با ما درتماس بگیرید...

قطعات ضد سایش

سایش در قطعات ضد سایش چیست؟

سایش فرآیندی است که در آن مواد به تدریج از سطحی به دلیل تماس فیزیکی یک قسمت با قسمت دیگر حذف می شود. با کاهش مقدار ماده از سطح جسم، استحکام و شرایط کاری آن به تدریج از بین می رود. سایش یک عامل مخرب محسوب می شود و مقاومت قطعاتی (قطعات ضد سایش) که دائماً با سایر قطعات در تماس هستند باید به طرق مختلف افزایش یابد و به ریختگری قطعات هم بستگی دارد .

میزان سایش فولاد به عوامل مختلفی مانند سختی، استحکام، ساختار میکروسکوپی و ترکیب شیمیایی بستگی دارد. همچنین عواملی مانند دما، سرعت، خوردگی و… می تواند بر میزان سایش فولاد تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر دو قطعه سریعتر از یکدیگر حرکت کنند، میزان سایش افزایش می یابد.

محصولات ضد سایش برای بسیاری از کاربردها در زمینه هایی مانند معدن، تسمه کشی و ساخت و ساز مناسب هستند. مانند سایر فلزات، فولاد مقاوم از آهن، کربن و سایر عناصر آلیاژی تشکیل شده است. این فلز در یک کوره ذوب می‌شود .

که مواد ناخواسته موجود در فلز را حذف می کند. کربن و سایر عناصر آلیاژی در این زمان اضافه می شوند. فولادهای ضد سایش عمدتا حاوی مقادیر بیشتری کربن و عناصر آلیاژی مانند کروم و منگنز هستند.

موادی که از اکسیداسیون جلوگیری می کنند نیز به مخزن ذوب اضافه می شوند.هنگام تلاش برای افزایش عمر مفید اجزای حیاتی، طراحان و اپراتورهای کارخانه یک صفحه ضد سایش را انتخاب می کنند. مزایای استفاده از ورق فولادی ضد سایش در کاربردهای عملیاتی شامل ضربه یا تماس با مواد ساینده بسیار زیاد است.

نحوه تولید ورق ضد سایش

نحوه کارکرد ورق ضد سایش

ترکیب شیمیایی فولاد ضد سایش یکی از ویژگی هایی است که آن را نسبت به سایر پوشش های فولادی ایمن تر می کند. چندین آلیاژ وجود دارد که می توان از آنها برای افزایش مقاومت در برابر سایش استفاده کرد. کربن اضافه شده به فولاد اجازه می دهد تا در هنگام گرمایش و سرمایش، ریزساختارهایی با سختی افزایش یافته تشکیل دهد.

عناصر دیگری نیز می توانند به فولاد سایش اضافه شوند تا سختی آن افزایش یابد.کروم و منگنز نیز به فولادهای ضد سایش اضافه می شوند تا به کاهش اثرات منفی سایش کمک کنند.عملیات حرارتی عامل دیگری است که به مقاومت در برابر سایش فولاد کمک می کند. فولاد مقاوم در برابر سایش باید دارای ساختاری باشد که به آن اجازه دهد سختی بالایی داشته باشد.

بخشی از این مشکل با افزودن عناصر آلیاژی مناسب حل می شود. با این حال، این عامل به تنهایی برای اطمینان از تشکیل ریزساختارها مناسب نیست. فولاد باید تحت یک فرآیند گرمایش و خشک کردن سریع قرار گیرد تا یک ریزساختار مانند مارتنزیت و بینیت ایجاد شود که به فولاد سختی لازم را می دهد.

هنگام جوشکاری یا گرمایش فولادهای مقاوم در برابر سایش باید دقت شود.اگر آنها تا دمای کافی بالا گرم شوند، می توانند مقداری سختی و همچنین مقداری مقاومت در برابر سایش خود را از دست بدهند.

سایش و تولید قطعات ضدسایش

سایش یکی از پدیده های مخربی است که می تواند خسارات زیادی را در صنعت به دنبال داشته باشد. وقتی دو قسمت روی هم حرکت می کنند، ممکن است مقداری از جرم خود را در اثر سایش از دست بدهند. اگر این حرکت تداوم پیدا کند، از دست دادن جرم می تواند منجر به خرابی قطعه شود.

به همین دلیل در مواردی که قطعات متحرک هستند و احتمال سایش وجود دارد باید از انواع فولادی مقاوم در برابر سایش استفاده شود. به این دسته از فولادها فولاد ضد سایش می گویند. حال اگر فولاد به صورت ورق تهیه شود به آن ورق ضد سایش می گویند. ورق ضد سایش در مواردی که قطعه در تماس دائمی باشد استفاده می شود.

در صنایع مختلف از جمله معدن، کشاورزی، سیمان، فولاد و …، یکسری از قطعات و ماشین آلات به طور مستقیم با مواد بسیار سخت در تماس هستند. این تماس باعث می شود که تجهیزات به مرور زمان ساییده شده و از بین بروند. برای مثال قطعات ضد سایش در تولید مواد معدنی و سیمان کاربرد دارند. این کار در دستگاه های استوانه ای شکلی به اسم آسیا انجام می شود. در این دستگاه ها، حرکات فرکانسی و پی در پی قطعات ضد سایش نظیر گلوله بر مواد داخل آسیا (برای مثال سنگ ها معدنی) باعث خرد شدن سنگ ها و مواد معدنی داخل آسیا می شود.

در صنعت سیمان از گلوله برای پودر کردن مواد در حد میکرون استفاده می شود. مهندسان و طراحان تجهیزات به این موضوع توجه نمودند و سعی کردند جنس این قطعات به گونه ای طراحی شوند که تا حد امکان دیر تر از بین روند. به این قطعات و تجهیزاتی که به طور خاص و برای شرایط بسیار سخت ساخته می شوند، قطعات ضد سایش گفته می شود.انتخاب جنس قطعات ضد سایش به طور مستقیم بر عملکرد دستگاه و راندمان اقتصادی شرکت تاثیر می گذارد.

چگونه مقاومت قطعات ضد سایش را بهبود می بخشند؟

بعد از ریخته گری قطعات ضد سایش ، باید عملیات حرارت دهی انجام داده شود. حرارت دهی شامل تمپر کردن و سختی سازی است. اما باید این را در نظر گرفت که انجام عملیات حرارت دهی قبل از ماشین کاری باعث می شود که ماشین کاری به سختی انجام شود. لذا اگر لازم است ماشین کاری انجام شود، بهتر است قبل از عملیات حرارت دهی انجام شود.

شرکت صنایع متالوژی مصمم با توجه به استراتژیهای اصلی خود که در تولید گلوله های آسیا می باشد به طور مکرر مورد پرسش و درخواست مشتریان برای تامین دیگر قطعات مرتبط با فرآیند تولید خود مانند لاینر آسیا ، دیافراگم ، قطعات نسوز، قطعات ضد سایش و …. بوده و در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت گرفته و طیف وسعی از این قطعات به درخواست  مشتری در برنامه تولید قرار گرفته است .

شرکت متالوژی مصمم آمادگی تولید انواع گلوله های آسیا را با بهترین کیفیت دارد. برای سفارش محصول مورد نظر با ما تماس بگیرید یا با پر کردن فرم تماس، منتظر تماس کارشناسان ما باشید.